Rakúsko, Turistika
Pridaj komentár

Víkend v rakúskych Alpách: Schladming – Dachstein

V júli sme sa opäť spontánne rozhodli ísť na víkend do Álp. Najskôr sme nevedeli, ktorú oblasť chceme navštíviť, keďže sa na našej komode pod mapou Európy záhadne nazbieralo už pätnásť turistických sprievodcov a to len pre rakúske hornaté regióny. Nakoniec sme zvolili Schladming-Dachstein, ku ktorému trvá cesta z Viedne len 3 hodinky (3hod 40min z Bratislavy). Peknú izbu s výhľadmi na hory sme narýchlo našli v hoteli Schröckerhof, v ktorom sme si zabookovali rovno aj polpenziu. Ako darček navyše sme dostali aj regionálnu kartu “Schladming-Dachstein Sommercard”, v ktorej boli zahrnuté napríklad niektoré lanovky, či autobusová doprava v celom regióne, čo môže niekomu výrazne urýchliť cestu k mnohým turistikám.

VÍKEND V SCHLADMINGU PRI DACHSTEINE – TIPY NA ODDYCHOVÉ TÚRY

V piatok podvečer sme sa krátko po príchode išli prejsť po turistickom chodníčku popri zjazdovke rovno nad hotelom. Ten viedol až k jednej z najznámejších horských chát v tejto oblasti s výhľadmi na Dachstein – Schafalm. Kto má regionálnu kartu, môže sa k nej vyviezť lanovkou zdarma priamo zo Schladmingu. Krajšie miesto s výhľadmi sme však našli až na druhý deň a ako správni turisti sme sa k nemu vyviezli autom. Prečo, to sa dozviete ďalej v článku.

CHODNÍK 5 CHÁT – 5 HÜTTEN WEG

Jedna z klasík pod Dachsteinom. Chodník, na ktorom sa viac najete ako spálite. Táto nenáročná trasa s viacerými chatami je navyše vynikajúcou alternatívou v prípade, ak hlásia počas dňa intenzívne búrky. Parkovisko sme nenašli na prvý krát a chvíľu sme blúdili v uličkách na konci dediny Ramsau. Tá inak leží na obrovskej rovnej planine priamo pod južnými stenami Dachsteinu. Ak by som teraz hľadala ubytovanie v tomto regióne, tak by to bolo určite tu. Po zložitých vysvetlivkách na stránke Bergfexu vám bude stačiť, keď si pri hľadaní parkoviska zadáte do googlemaps len Alpengasthaus Edelbrunn Ramsau. Odtiaľ už začína pekne značený chodník 5 Hütten Weg.

Chata Dachsteinhaus.

Približne po 15 minútach po širokom lesnom chodníku sme sa dostali k chate Dachsteinhaus a k prvému peknému fotopointu. Z tejto časti sú totiž veľmi pekné výhľady na zelenú planinu Ramsau a pohorie Schladminger-Tauern na opačnej strane. Cesta ďalej viedla k milému pasienku Brandalm, na ktorom sa zvyknú pásť kone a poníky. Pri tej malebnej prírodnej scenérii sme dlho váhali, či si na chate dáme druhé raňajky alebo pôjdeme bez zastavenia k ďalšej chate Gasthof Hunerkogel. K nej sme sa mohli pokračovať obkľukou cez Austriahütte alebo mierne stúpajúcim chodníkom cez pasienky za chatkou Brandalm. Kvôli zlým predpovediam počasia a skráteniu času túry sme zvolili druhú variantu, ktorú sme neskôr oľutovali. V ten deň neprišla búrka ako hlásili o 12 na obed, ale nakoniec až o 7 večer..

Výhliadka na planinu Ramsau pred chatou Dachsteinhaus.

Brandalm s výhľadom na Dachstein.

V Gasthof Hunerkogel sme pôvodne plánovali krátku prestávku, ale svojou polohou rovno pri nástupnej stanici lanovky na Dachstein s tuctami turistov a áut nás toto miesto odradilo. Rýchlo sme prešli popri parkovisku a vydali sa ďalej na 40 minútovú prechádzku ku chate Dachstein-Südwand-Hütte, na ktorej sme si pochutnali na jablkovej štrúdli s vanilkovým pudingom. Veľa turistov si však objednávalo aj guláš, ktorý intenzívne rozvoniaval po celej terase. Odolali sme. Ale pivu nie. Z masívnych skalných stien tu zvyčajne padá aj vodopád, ktorý krížuje chodník pár metrov pred chatou. Počas letných mesiacov však býva vyschnutý.

Cestou ku chate Dachstein-Südwand-Hütte.

Priamo od horskej chaty Dachstein-Südwan-Hütte vedú viaceré chodníky nielen pre turistov, ale aj horolezcov. Chodník 5 chát je možné predĺžiť cez Maralm ku Göslalm, alebo zísť naspäť po kratšej oficiálnej trase 5 Hüttenweg. Keďže začali padať prvé kvapky, rozhodli sme sa pre druhú, rýchlejšiu trasu. O pol hodinu sa však obloha obrázkovo rozostrela a bolo po búrke. Výhodou tejto kratšej cesty je lavička, ktorá je obľúbeným fotopointom (viď obrázky nižšie). Navyše aj cez túto sme sa dostali k ďalšiemu rozprávkovému pasienku Maralm.

Na ceste k pasienku Maralm sme stretli veľa voľne sa pasúcich kráv. Typická alpská idylka, pri ktorej by ste však mali byť obozretní. Pokiaľ sa kravy pasú priamo na chodníku, v tichosti prejdite popri nich. Hlavne sa im nepozerajte do očí, nehladkajte ich a zdvihnite ruky nad hlavu, aby ste boli vyšší. Ak sú v stáde aj mláďatá, snažte sa ich obkľukou obísť. Podľa nového rakúskeho zákona by mali byť kravy za ohradou, keďže v posledných rokoch napadli zopár turistov. Ak prechádzate cez ohradené územie, idete na vlastnú zodpovednosť. Ak stretnete kravy mimo ohrady, dajte si pozor a zvieratá neprovokujte.

Pasienok Maralm.

Od Maralmu ku ďalšej chate Glöslam vedie chodník pár metrov popri hlavnej ceste. Matúš však zbadal smerovník k neďalekému pasienku Walcheralm, na ktorom sa nachádza čerstvá výrobňa syrov – Käserei. Doslova v úžase som ostala z chatky a jej rustikálneho zariadenia. Dokonca aj toalety mali štýlové. Dvere sa totiž zatvárali pomocou klasického kamenného závažia. Cool. Veselú atmosféru tu rozosieval chatár jeho svižnými krôčikmi pri obsluhovaní. Takmer mi zabehlo, keď sa jednej pani pri vedľajšom stole spýtal, či nepotrebuje rozostrieť dáždnik, aby na ňu nesvietilo slnko. Keďže tá sa chcela radšej opaľovať, chatár jej pohotovo odpovedal: “Poznáte ten vtip o dvoch ‘spoďároch‘? Nie? Stretnú sa dvoje biele slipy v práčke a jedny hovoria tým druhým: Vidím, že vy ste už na dovolenke boli.”

PANORAMATICKÁ VÝHLIADKA NA POHORIE DACHSTEIN Z KOPCA ROSSBRAND

Pasienok Walcheralm bol našou poslednou zastávkou na chodníku “5 Hütten Weg”. A keďže avízovaná búrka nakoniec neprišla, mali sme ešte takmer pol dňa, ktorý sme využili na ďaľší výlet. Pri listovaní v bedekri mi padla do očí najkrajšia panoramatická výhliadka v okolí – Rossbrand – Radstädter Hütte, ku ktorej sme mohli vystúpiť napríklad z neďalekého mestečka Filzmoos. 5-hodinovú pešiu turistiku sme už žiaľ nestíhali, tak sme sa rozhodli, že sa k nej vyvezieme autom po horskom prechode začínajúcom z mesta Radstadt (bez poplatku). Vrchol kopca Rossbrand je iný, ako okolité hory. Oblý, bez skál, s pasienkami a výhľadmi na pohorie Dachstein na jednej a Schladminger-Tauern na druhej strane. Na lúke sme tam strávili celé poobedie a sledovali blížiace sa masívne kopy čiernych mračien, ktoré k večeru pokryli celé pohorie Dachstein. Ak hľadáte romantické miesto pri západe slnka, toto sa vám bude určite páčiť.

Lúka na kopci Rossbrand.

Rossbrand.

OKRUŽNÁ TÚRA S VÝHĽADOM NA DACHSTEIN CEZ ZRKADLOVÉ JAZERO SPIEGELSEE

V nedeľu sme konečne využili aj naše regionálne karty, ktoré sme dostali k ubytovaniu. Ako som spomínala v úvode, so Sommer Card Dachstein-Schladming sa môžete zdarma vyviezť takmer všetkými lanovkami (aj tou na Dachstein) a dostať sa tak rýchlejšie na turistické trasy, ktoré by ste s výstupom z doliny za jeden deň určite nestihli prejsť. Ráno sme sa rozhodli, že vyskúšame niektorú z turistík v pohorí Schladminger-Tauern. Veľmi sa nám páčil okruh so zrkadlovým jazerom Spiegelsee. Nástupná stanica lanovky na Reiteralm, odkiaľ je oficiálny začiatok trasy, sa nachádza v dedine Pichl za Schladmingom. Netušila som, že toto stredisko vyhralo 3 zlaté ocenenia v súťaži najlepšie lyžiarske stredisko v Alpách. Možno ho niekedy vyskúšame aj v zimnej sezóne.

Z Reiteralmu sme sa selankovým tempom za necelú hodinku dostali k jazeru Spiegelsee (inak aj Mitter See). Až tu začalo prudké stúpanie k najvyššiemu bodu túry – Rippetegg a začiatku hrebeňa Gasselhöhe vedúceho naspäť k lanovke. Celý okruh sme zvládli za necelých 5 hodín s dlhými oddychovými prestávkami. Viacerí turisti začínali opačnou stranou, nám sa náš smer páčil viac. TIP: Od zrkadlového jazera je možné vystúpiť ešte na jeden vyšší kopec Schober.

Pri zrkadlovom jazere Spiegelsee.

Spiegelsee (Mittersee).

Cesta spät po dlhom hrebeni.

Rezervoár pre zjazdovky na pasienku Reiteralm.

TIPY NA ZÁVER

– Podrobný popis trasy 5 Hütten Weg nájdete tu. Každá jedna chatka bola svojím spôsobom jedinečná a s výbornou ponukou jedla, ale u mňa jednoznačne zabodovala tá s výrobňou čerstvých syrov na pasienku Walcheralm.

– Okružnú túru od Reiteralmu k zrkadlovému jazeru Spiegelsee a po hrebeni Gasselhöhe nájdete tu.

– Trasa na Rossbrand – Radstädter Hütte s panoramatickou výhliadkou na Dachstein tu (samotný výstup z Filzmoosu nemá moc dobré hodnotenia, ale výhliadka skutočne stojí za to). My sme využili horský prechod z Radstadtu a autom sa vyviezli priamo na vrchol kopca.

– V Sommer Card Schladming-Dachstein je zahrnutá aj lanovka na Dachstein. Kartu ponúkajú viaceré penzióny a hotely k ubytovaniu zdarma.

V Schladmingu sme boli po prvý krát a to len na víkend. Nevyviezli sme sa na Dachstein a určite je tu ešte mnoho ďalších pekných turistických chodníkov, kvôli ktorým sa do tejto oblasti oplatí znova prísť. Ak ste tu už niekedy boli, ktoré miesto sa vám tu najviac páčilo?

Vaša Luc x

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.