Írsko, Cestovanie
Pridaj komentár

Čo vidieť v Írsku za 8 dní? Wicklow, Kilkenny & Rock of Cashel

Zelený ostrov, rašeliniská, mystické miesta, zvyšky zničených kláštorov a katedrál, dramatické útesy, primeraná teplota v lete, dúhy, ale aj dážď a vietor. To sú dôvody, prečo sme sa tento rok v auguste spontánne rozhodli navštíviť Írsko. Ak patríte k drvivej menšine ľudí ako my, ktorí leto doslova prežívajú a čakajú na chladnejšie mesiace, roadtrip po smaragdovom ostrove vás určite schladí a nasýti výhľadmi i zážitkami. Bolo veľmi ťažké naplánovať smer našej trasy, keďže v Írsku sme ešte predtým nikdy neboli a informácie ku každému regiónu vyzerali veľmi lákavo. Nakoniec sme sa na začiatok rozhodli pre týchto 5 oblastí: The Wicklow National park, County Cork, Ring of Kerry, Dingle Peninsula a County Clare, v ktorom sú známe Moherské útesy. Celý roadtrip sme ukončili návštevou hlavného mesta Dublin. Regióny ako napríklad County Donegal s Národným parkom Glenveagh na severe, či County Galway s Národným parkom Connemara na západe ostrova si prejdeme nabudúce spolu so Severným Írskom. Avšak ešte uvidíme, či predtým neuprednostníme známu WILD ATLANTIC WAY. Počuli ste o nej niekedy? Táto trasa vedie po pobreží od juhu po sever ostrova, pričom môžete cestou turistikovať alebo navštíviť mnoho známych miest a pamiatok.

TIP: Zaujímavé trasy na turistiku v Írsku sú popísané vo viacerých sprievodcoch od vydavateľstva A Collins Press Guide. Keď si jednu z kníh zadáte do Amazonu a kliknete na úvodný obrázok, pri väčšine z nich uvidíte časť naskenovaného obsahu a môžete zhodnotiť, či sa oplatia kúpiť.

1. DEŇ – THE WICKLOW NATIONAL PARK

Do Dublinu lieta Ryanair z Bratislavy v skorých ranných hodinách, takže sme už prvý deň o 10 ráno boli v Národnom parku Wicklow, ktorý nám veľmi pripomínal našu turistiku v Škótsku. Mali sme sebavedomý plán – vystúpiť na kopec Luggala nad jazerom Guinness (Lough Tay), pri ktorom sa natáčali niektoré scény zo seriálu Vikingovia a dávnejšie aj film Excalibur. Poobede sme chceli prejsť do dedinky Glendalough a vydať sa na okružnú túru The Spinc Loop. Ani jedna turistika nám kvôli mojim novým turistickým topánkam nevyšla, čo môj Matúš našťastie hrdinsky predýchal. Nakoniec sme vyšli len na jeden malý kopec k pomníku J.B. Malone, ktorý bol zakladateľom známej Wicklow Way – 131 km dlhej trasy cez pohorie Wicklow. Tá by mala oficiálne trvať 4 dni, niektorí ju zvládnu za 3, iní za 5 až 6 dní s prestávkami v údoliach.

K pomníku zakladateľa Wicklow Way – J.B.Malone. V pozadí The Guinness Lake (Lough Tay), pri ktorom sa natáčajú niektoré scény zo seriálu Vikingovia.

Pomník zakladateľa turistickej trasy J.B. Maloneho.

Ako alternatívu na vyplnenie času sme zvolili krátku prechádzku v neďalekom lese Ballinastoe, ktorý je zčasti súčasťou The Wicklow Way. Väčšina turistov ho však navštevuje najmä kvôli cyklistickým chodníkom. K večeru sme sa vybrali do doliny Glendalough, kde bol les ešte čarovnejší. Nachádza sa v údolí medzi dvoma jazerami, na ktorom ešte v čase kresťanizácie Írska v 6. storočí Sv. Kevin založil kláštor. Neskôr tu vzniklo kláštorné mestečko, ktoré bolo niekoľkokrát zničené protestantskými Angličanmi. Dnes patrí toto miesto k najnavštevovanejším atrakciám Írska. Na vychutnanie mystickej atmosféry by som po našej skúsenosti odporúčila navštíviť Glendalough už len v skorých ranných alebo neskorých večerných hodinách. Návštevu tohto miesta môžete spojiť s turistikou s názvom The Spinc Loop, ktorú sme mali pôvodne na pláne. Ubytovaní sme boli v krásnom rodinnom dome učiteľky Libby a jej manžela, ktorý sa spolupodieľal na redizajne budovy Národnej Galérie v Dubline. Svoj dom prenajímajú cez AirBnB len cez leto. TIP: V Národnom parku Wicklow sú aj pekné záhrady Powescourt Garden a Powescourt Waterfall.

Pozostatky bývalého kláštorného mesta Glendalough.

Les v údolí Glendalough.

Cestou k výhliadke St. Kevin.

Upper Lake v Glendalough.

2. DEŇ – ALTAMONT GARDENS, KILKENNY A ROCK OF CASHEL

Rovnako ako minulý rok v Škótsku, aj v Írsku sa počasie menilo každú chvíľu. Najhoršie je, keď príde taká oblačnosť, že vám mraky visia 15-20 metrov nad hlavou a fúka silný vietor. Pršiplášť a nepremokavé topánky sú pre obe krajiny nevyhnutnosťou. Na druhý deň sme práve takéto počasie mali a boli sme radi, že sme neplánovali vystúpiť na žiadny kopec. Navštívili sme však pôvabné záhrady Altamont Gardens, ktoré sú vynikajúcou zastávkou po ceste do farebného mestečka Kilkenny. Vstup do nich je zdarma, platí sa len za parkovné (2Eur). V areáli je obrovské leknové kráľovstvo, záhrady plné ruží, ihličnatých stromov a dokonca aj predajňa kvetov a útulná záhradná kaviarnička. My sme sa prešli aj v lese, ktorý je súčasťou parku. Stručné informácie k záhradám nájdete aj tu.

Countryside na ceste z Wicklow National Park k Altamont Gardens.

Altamont Gardens.

Chodník popri jazere plnom lekien v Altamont Gardens.

V záhradách Altamont Gardens sme sa zdržali nečakane viac ako 2 hodiny. Tichá prechádzka v daždi cez les bola taká mystická, že sa nám vôbec nechcelo cestovať do historického mesta Kilkenny. V rádiu hlásili, že v auguste tu prebieha Art Festival, čo znamenalo masy turistov. Kilkenny bolo v podstate prvým väčším mestom, ktoré sme v Írsku navštívili a bola som veľmi prekvapená z jeho farebných fasád a kvetinovej výzdoby. V uličkách od zámku až po katedrálu St. Canice vraj dodnes straší duch slúžky Petronelly, ktorá bola namiesto svojej bohatej pani Alice Kyteler upálená na hranici za čarodejníctvo. Popri hrade a katedrále sme navštívili aj pochmúrny kláštor s krásnymi vitrážami The Black Abbey a prešli ulicu High street s prechodom Butter Slip, ktorý bol kedysi miestom pre obchodníkov s mliekom.

V írskom pube The Rafter Dempsey‘s (zelená fasáda) sme vyskúšali pivo Kilkenny, ktoré je podobné ako Guinness.

Kilkenny nepodľahlo industrializácii a mnoho budov ostalo v pôvodnom stave a prešli rekonštrukciou.

Hrad Kilkenny.

Rock of Cashel. Najtemnejšie ruiny katedrály aké som kedy videla. S množstvom lietajúcich čiernych vrán som sa cítila ako v dejisku seriálu Game of Thrones. Tu bolo kedysi dávno sídlo kráľovstva Cashel, v ktorom podľa obyčajov Sv. Patrik počas kresťanizácie Írska pokrstil kráľa Aengusa. Katedrála, ktorá tu stojí od 13. stor., bola neskôr rovnako, ako aj iné kláštory a kostoly v Írsku, zničená protestantskými Angličanmi. Súčasťou zrúcaniny je aj cintorín, na ktorom sa dodnes pochováva. Toto, pre Írov posvätné miesto, navštívila pred pár rokmi aj anglická kráľovná Alžbeta s princom Filipom. Vo vitrínke tam dodnes s hrdosťou vystavujú pero, ktorým sa tu podpisovala. Približne 300 metrov od Rock of Cashel sa nachádza ešte jedno mystické miesto – zrúcanina bývalého kláštora rádu Cisteriánov.

Rock of Cashel.

Večer sme sa presunuli do nášho ďalšieho ubytovania na juhu Írska, do dediny Blarney pri meste Cork. Cestou sme nestihli vidieť všetko, čo sme mali naplánované, napríklad kostol St. Marry v Gowran pri Kilkenny a Cahir Castle, či Switch cottage, ktoré sú takpovediac po ceste.

Ďalšie zastávky nášho roadtripu po Írsku boli:

3. deň – Blarney Castle, Cork, Cobh a Kinsale

4. deň – Ring of Kerry a Ring of Skelligs

5. deň – Dingle Peninsula

6. deň – Killarney National Park

7. deň – Moherské útesy (článok v príprave)

8. a 9. deň – Clonmacnoise a Dublin (článok v príprave)

Vaša Lucx

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.