Írsko, Cestovanie
Pridaj komentár

Čo vidieť v Írsku za 8 dní? Blarney Castle, Cork, Cobh & Kinsale

V južnom regióne County Cork sa po stáročia odohrávali významné udalosti v dejinách Írska. Boje a povstania za práva, nezávislosť i slobodu. Tragické i víťazné. V Corku pôsobili viacerí rebeli z írskeho, pôvodne katolíckeho, odbojového hnutia IRA, kvôli čomu protestantskí Angličania toto mesto vypálili a jeho starostu popravili. Z tunajšieho prístavu v meste Cobh emigrovali v 19. a 20. storočí státisícky Írov do Ameriky a svoju poslednú zastávku v ňom mal dokonca aj Titanic. V súčasnosti, pár rokov po hospodárskej kríze, mestečká opäť ožívajú životom a ročne hostia tisícky turistov z Nemecka, Rakúska, ale aj Francúzska, Holandska a Španielska. Kinsale je navyše partnerským mestom francúzskeho Antibes, vďaka čomu sú tu jedny z najlepších reštaurácií v Írsku. Dostatočne veľa dôvodov, pre ktoré sme sa cestou k Ring of Kerry a Dingle Peninsula rozhodli stráviť aspoň jeden deň v tejto oblasti.

3. DEŇ – BLARNEY CASTLE, CORK, COBH & KINSALE

Po prvých dňoch strávených v Národnom parku Wicklow, Kilkenny a Rock of Cashel sme na tretí deň dorazili do dedinky, v ktorej sa nachádza jeden z najznámejších írskych hradov – Blarney Castle. My sme chceli vidieť hlavne jeho vnútro a prejsť sa záhradami, ale tucty iných turistov tu prichádza najmä kvôli jednému kameňu v stene na vrchole hradnej veže. Legendy hovoria, že keď tento kameň pobozkáte, tak budete obdarený/á výrečnosťou. Legenda-nelegenda, turisti sú za to ochotní vystáť aj dvojhodinovú radu a nakoniec si zakúpiť už aj tak k drahému vstupnému ešte 10 eurovú fotku na pamiatku z ich “čarovného bozku”. My sme do zámku a jeho záhrad prišli hneď ráno po otvorení, radu na vežu sme si našťastie neodstáli (aj keď za 20 minút sa už stálo pri spodnej bráne), Matúš kameň pobozkal a ja som dostala paniku z výšky, takže výrečná už asi nikdy nebudem 🙂 Tá podložka bola šmýkľavá a výška asi 100 metrová!

Blarney Castle.

Hneď pri zámku je Poison Garden – jediná záhrada s jedovatými rastlinami v Írsku a The Rock Close, mystické miesto, kde kedysi dávno bývali druidi. Tu sme si prešli aj “zázračnými schodami prianí”, uvideli bývalú kuchyňu čarodejníc, či posvätný oltár. V mapke, ktorú sme dostali pri zakúpení lístkov, boli vyznačené aj lesné turistické chodníčky, ktoré patria do areálu zámku. Takto sme sa dostali nielen k hustému papraďovému lesu, kde všetky stromy boli porastené brečtanom, ale aj k pohrebisku koňov a nakoniec k jazeru s obrovskými leknami, neďaleko ktorého je Blarney house, dom postavený v krásnom viktoriánskom štýle. Ten je však v súkromnom vlastníctve a pre turistov neprístupný.

Stromy porastené brečtanmi v lese pri Blarney castle.

Papraďový les, brečtany a machoviská v záhradách Blarney Castle.

Romantické jazero v záhradách Blarney castle.

CORK – MESTO REBELOV I KULTÚRY

Pred takmer 100 rokmi do tla vypálené, pred 13 za hlavné mesto kultúry vyhlásené. V roku 1921 kvôli rebelom zo skupiny IRA Angličanmi zničené a v roku 2005 Európou ospevované. To je druhé najväčšie mesto Írska, v ktorom má dnes americká spoločnosť Apple centrálu pre európsky trh. Kedysi Corkom pretekali štyri kanály, po ktorých sa tovar dovážal priamo pred dvere domov. Od 19. po 20. stor. bolo mestom, v ktorom sa vyrábalo najviac masla v krajine a dnes je mu venované múzeum, v ktorom sa môžete dozvedieť všetko o jeho histórii a produkcii. Na ulici South Mall je množstvo tehlových budov s farebnými vchodovými dverami z viktoriánskeho obdobia. Najväčším pokladom mesta je bezpochýb krásna neogotická katedrála St. Finn Barre, v ktorej sa nad výškou vstupného pozastavili aj nemeckí turisti. Možno sme tam boli v nedeľu v nesprávnom čase, kedy je tak či tak takmer všade ponuré ticho. Možno sme tam boli príliš krátko. Ale v každom prípade, Cork nás v rámci nášho krátkeho pobytu neočaril tak, ako iné írske mestá. V centre bolo mnoho rozpadnutých budov a chýbal mu flair. Ďalšie zastávky však stáli za to.

Neogotická katedrála St. Fin Barre.

V uliciach mesta Cork.

Južný kanál rieky Lee.

COBH – TAM KDE MAL TITANIC SVOJU POSLEDNÚ ZASTÁVKU

Od Corku sme sa cestou do prístavného mestečka Cobh plánovali zastaviť ešte v destilárni Jameson v Midleton, alebo v Youghal, ktorý je známy kilometre dlhými plážami, Vikingami a Moby Dickom. Nakoniec sme celé popoludnie strávili len v Cobhe, ktoré nás milo prekvapilo svojimi kvetmi prezdobenými ulicami, farebnými domčekmi a katedrálou St. Colman, ktorá sa na kopčeku hrdo vystatuje nad celým mestom. Popri nábreží sme sa prešli až k bronzovým sochám a sklenenému pamätníku obetiam Titanicu. V tunajšom prístave mal totiž Titanic v roku 1912 svoju poslednú zastávku pred zaoceánskou plavbou. Cobh je známy aj ako miesto írskeho exodusu. V rokoch 1848 – 1950 z neho emigrovalo až 2,5 milióna Írov za lepším životom do Ameriky, kde nakoniec pracovali na stavbe železníc, v baniach alebo narukovali do občianskej vojny Severu proti Juhu. Aby tých negatívnych udalostí nebolo málo, v prvej svetovej vojne potopili Nemci blízko pobrežia Corku loď Lusitania, na ktorej vtedy zomrelo až 1200 ľudí a niekoľko z nich je pochovaných práve na cintoríne v Cobhe. Inak bolo toto malé rybárske mestečko len pár rokov predtým domovom a útočiskom pre utečencov z napoleonských vojen.

Hlavná loď katedrály St. Colman.

MESTEČKO KINSALE A PEVNOSŤ CHARLES FORT

Podvečer sme sa presunuli do ďalšieho mesta na južnom pobreží Írska, do Kinsale, ktoré vyhľadávajú ľudia práve vďaka jeho vynikajúcim reštauráciám. Jednu takú sme si tam našli aj my a musím povedať, že sme si veľmi pochutnali. Zapáčila sa nám ponuka reštaurácie Leona‘s on nine market street, ktorá nemá klasicky írsky, ale viac francúzsky jedálny lístok. Možno aj preto, lebo Antibes z azúrového pobrežia je partnerským mestom Kinsale. Krátko pred chutnou večerou sme sa zastavili pri pevnosti Charles Fort, ktorú navrhol architekt William Robinson v tvare hviezdy a dnes patrí medzi významné pamiatky Írska. O tomto stavebnom štýle písali aj Leonardo Da Vinci, Machiavelli a Michelangelo, čo sme sa dozvedeli v malom múzeu vo vnútornom areáli pevnosti. Úžasné bolo, že sme sa mohli poprechádzať po ruinách bývalých vojenských kasární a hradbách s výhľadmi na oceán a zátoku pri Kinsale.

Kinsale.

Jedna z najobľúbenejších kaviarní v Kinsale.

Pri obrannej pevnosti Charles Fort.

Charles Fort, obranná pevnosť v tvare hviezdy.

Ruiny bývalých vojenských kasární v pevnosti Charles Fort.

Hradby pevnosti Charles Fort.

Neskoro večer sme sa presunuli až do juhozápadnej časti Írska, kde sme ďalšie dni podnikli výlety po známej okružnej trase Ring of Kerry a po Dingle Peninsula. Na našom roadtripe sme v regióne Cork úplne vynechali 2 krásne poloostrovy – Sheeps Head a Beara. Možno na ne zavítame, ak sa niekedy rozhodneme prejsť celú Wild Atlantic Way. Jediné, čo nás v týchto mestách ako turistov veľmi rušilo, bola hustá a hlučná premávka v historických centrách. Vytvorením peších zón by sa táto negatívna stránka určite odstránila. Aj vám kazí dojem z pekných miest hustá premávka v centre? Prekvapili by aj vás pestrofarebné fasády s kvetinovou výzdobou v Írsku?

Itinerár nášho roadtripu po Írsku:

1. a 2. deň – Národný park Wicklow, Kilkenny a Rock of Cashel

3. deň – Blarney Castle, Cork, Cobh a Kinsale

4. deň – Ring of Kerry a Ring of Skelligs

5. deň – Dingle Peninsula

6. deň – Killarney National Park

7. deň – Moherské útesy (článok v príprave)

8. a 9. deň – Clonmacnoise a Dublin (článok v príprave)

Vaša Luc x

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.